Sistemele de mesagerie instantanee, desemnate şi prin anglicismul „chat [ʧæt]” care se pronunţă cet şi înseamnă „sporovăială, taifas, discuţie”, sunt sisteme care asigură schimbul instantaneu de mesaje de tip text cu una sau chiar mai multe persoane sau calculatoare deodată, interconectate de obicei prin intermediul Internetului. Contrar curierului electronic e-mail, acest mijloc de comunicare afişează mesajele aproape instantaneu, permiţând astfel un dialog interactiv (în scris). Deoarece mesajele de transmis reprezintă puţine date, chatul este de obicei gratuit şi se practică intensiv cu viteze mulţumitoare, chiar la depărtări intercontinentale.
Chatul poate fi folosit pentru întâlniri online, dar nu pentru predarea unei lecţii. Este foarte uşor de folosit, dar viteza sa de lucru poate fi afectatǎ, dacǎ sunt prea mulţi utilizatori, ajungându-se pânǎ la situaţia în care unii dintre utilizatori pot fi deconectaţi, dacǎ accesul lor la platformǎ nu se face de la o conexiune puternicǎ, care poate actualiza rapid datele transferate.
Mesageria instantanee necesită un program client care se conectează la un server de mesagerie instantanee. Spre deosebire de curierul electronic, conversaţiile au loc instantaneu (aproape în timp real, constrângerile temporale nefiind importante în aceste sisteme). Majoritatea serviciilor moderne oferă şi un sistem de informare despre prezenţă, indicând instantaneu şi dacă persoanele din lista personală de „contacte” sunt conectate la sistem (on-line) şi în plus disponibile pentru chat.
Primele programe de mesagerie instantanee afişau interlocutorului instant fiecare literă tipărită, iar când anumite caractere erau şterse pentru corectări, şi aceasta era vizibil în timp real. La programele mai moderne destinatarul vede mesajul doar după validarea acestuia.
Majoritatea aplicaţiilor de mesagerie instantanee permit adăugarea unui mesaj de tip statut. Utilizatorii au astfel posibilitatea de a menţiona mai exact cauza unei indisponibilităţi.
Evoluând, programele de chat au integrat funcţionalităţi audio şi video, prin utilizarea suplimentară a unei webcam, dar şi alte aplicaţii.
Printre cele mai renumite mesagerii instantanee se numără: Google Talk, ICQ, Skype, Windows Live Messenger, Yahoo! Messenger însă în ultima perioadă tot mai mult se observă o creştere a utilizării chatului direct din pagina de browser. Acest model de chat şi este utilzat de către Moodle (vedeţi imaginea de mai jos).
Mesageria instantanee deţine un limbaj propriu. Discuţiile având loc în timp real, textele trebuie scrise repede, ceea ce a adus la o trăsătură caracteristică a chaturilor: utilizarea masivă a prescurtărilor, pe care un chatter (un participant la chat) le învaţă repede. Ca exemplu "cu", care citit literă cu literă pe englezeşte (spelling) se pronunţă si iu, care corespunde acustic foarte bine şi cuvintelor "see you" = "la revedere". Ca urmare, în loc de „la revedere”, pe chat se obişnuieşte să se scrie „cu”. Pentru alt exemplu vezi articolul Lol. Foarte des utilizate în text sunt şi emoticoanele, pentru a exprima rapid stări de spirit. Este vorba despre combinaţii de caractere, care unite dau naştere unor simboluri extrem de răspândite, ca de ex. combinaţia „ :-) ”. Această combinaţie, rotită pe verticală, seamănă oarecum cu un chip zâmbitor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu